(: jom jadi sahabat MAWAR :)

jom turun~

jom turun~

Tuesday, May 29, 2012

::Teratak coklat ::



Aku hebat di mata manusia..
Aku gah di mata dunia..
Aku indah di mata semua
Tapi… sayang..
Hebatku tak diguna!
Cantikku tak berharga!
Indahku hanya pada rupa!

Iya! Aku teratak coklat sedang berbicara!
Dengan segala jenis rasa yang menyakitkan!
Iya! Aku marah!
Aku marah dengan manusia seperti kalian!
Manusia yang tak reti menghargai nikmat Illahi!
Itulah  kalian!

Kalian melihatku…
Cantik! Gah! Hebat! Indah!
Namun aku ingin kalian tahu!
Aku tidak hebat!
 Aku tidak gah!
Aku juga tidak cantik!
 Malah!
Aku juga tidak indah!
Andai disisiku sepi tanpa bayang manusia..
Sunyi dari tangisan seorang hamba..
Lenyap dari suasana menujuNya..

Suatu masa dulu.. aku diguna..
Tuk memaut segala jenis rasa..
Tuk memburai segala jenis tawa..
Tuk mengubat segala jenis gulana..
Tuk menghapus segala jenis duka..
Tuk menyelami segala jenis rindu..
Tuk menghargai segala jenis sayang…

Itu suatu masa dulu…
Saat aku diziarahi tanpa henti…
Meski malam itu pekat gelapnya..
Hadir berbagai  drama yang dicipta kalian..
Membuatkan malam-malamku meriah dengan warna warni tautan hati..
Pelbagai watak yang tercipta
Membuatkan Penciptaku tersenyum bahagia..

Tapi, kini…
Tempat yang memautkan segalanya..
Sepi, hilang, dan lenyap dari bayang manusia..
Hanya diguna bila perlu..
Dicampak bila tak diguna!
Aduh! Sakitnya!
  
Sepi sendiri…
Aku memandang sahabat-sahabatku..
Langsir mula lusuh…Besi mula karat.. Lampu mula penat..
Segalanya sudah berputus asa menyeru kalian ke sini…
Oh tidak! Sahabat-sahabatku!
Kalian tak boleh kecundang!
Kita kena bangkit bersama!
Menyedarkan manusia yang tak sedar diri ini..!

Dan KAU manusia!
Iya! Aku sedang bercakap dengan KAU!
Adakah kau sedang tersenyum bahagia ?
Melihat sahabat-sahabatku kecundang?
Kalaulah Penciptaku memberi aku tangan…
Sudah ku  campak kalianm keluar dari bumi ini!
Tapi aku tahu..
Penciptaku Maha Arif..
Dalam mengajar manusia-manusia seperti kalian..
Malulah!
Aku teratak coklat ini pun tak ingin memandang kalian!
Inikan pula Penciptaku..

Aku sedikit pun tidak berdendam dengan kalian..
Meski aku disakiti sekejam ini!
Aku hanya sayangkan kalian..
Dan tak ingin kalian kaku..
Tatkala dipersoal nanti..
Hanya kerna aku tak dijaga rapi..
Aku tak ingin..Kalian menempah tiket
 ke lembah jahanam,
hanya kerna menyakitiku..
Aku tak ingin timbangan mizan kalian nanti…
Berat ke sisi kiri,
Hanya kerna membiarkan aku sepi sendiri…….

 -teratak coklat-

No comments:

Post a Comment